lørdag 12. februar 2011

Stavanger!

Me var ferdige med det faglege opplegget vårt til klokka var rundt halv tolv, så eg fekk opp til fleire timar til å tusle rundt i Stavanger sine gater før båten min skulle ta meg heim igjen. Eg har funne ut at Stavanger havnar høgt opp på lista over favoritt-byar! Det er ein by eg har vore i svært sjeldan, og i alle fall ti år sidan sist! Det er mange flotte bygg, men det første som ruva mot meg på veg til hotellet var domkirka:




Stavanger domkirke er fra første halvdel av 1100-tallet og det eldste stående domkirkebygg i Norge. Den er også den av landets middelalderdomkirker som i størst grad har beholdt sitt middelalderske uttrykk, og dessuten den eneste av landets domkirker som har vært i kontinuerlig bruk siden 1300-tallet ( lånt frå Wikipedia).




Det er flotte detaljar både i vindu og dører...




Det som slo meg medan eg tusla rundt i gatene var at det var ein del artige veggar rundt om kring...




Eg veit ikkje om desse er "lovlege", men eg syns dei var ganske så tøffe...




Hadde meg såklart ein runde i gamlebyen og. Gamle Stavanger består av 173 vernede og restaurerte trehus som ble oppført på slutten av 1700- og begynnelsen på 1800-tallet. Området, som også er kjent som Straen, er Nord-Europas best bevarte trehusbebyggelse. De fleste husene er små og hvitmalte. Stavanger har mottatt flere priser for bevaringen av Gamle Stavanger. Husene er delvis i privat og delvis i kommunal eie. Villa Blidensol i Øvre Strandgate er trolig Stavangers eldste hus, etter Domkirken og Bispekapellet. Det antas å være bygget tidlig på 1700-tallet, men kan også være bygd på slutten av 1600-tallet (Wikipedia).






Mange fine (og snodige) hus i gatene:








Den norske hermetikkfabrikk:





Sjarmerande smug:






Flotte gater:







Til og med ein alarm dersom det trengs (har ein mistanke om at den ikkje fungerar i dag):


I tillegg til gamlebyen og domkirka har Stavanger også Valbergtårnet:

Valbergtårnet er et tidligere branntårn i Stavanger. Tårnet ble bygget i årene 1850-1853 som utkikkstårn for byens vektere, og er 26,66 meter høyt. Byggeomkostningene var opprinnelig satt til 3 200 specidaler, men endte på 9 000, noe som tilsvarte kr 36 000 etter den tids valuta. Det nye tårnet erstattet et nesten to hundre år gammelt falleferdig tretårn. Fra Valbergtårnet hadde vekterne oversikt over hele byen så langt bebyggelsen strakte seg den gang. Herfra kunne de oppdage branntilløp og varsle innbyggerne ved hjelp av klokkeringing og kanonskudd. Etter hvert gjorde nye brannvarslingssystemer at vekterne ble overflødige. Den siste vekteren i Valbergtårnet, Tobias Sandstøl, ble ansatt i 1904 og sluttet i 1922. Det sies at han er opprinnelsen til Thorbjørn Egners Tobias i tårnet i Kardemomme by. I dag rommer tårnet vektermuséet, og det er mulig å se byen fra toppen av tårnet (Wikipedia).








Typisk min flaks så er Valbergtårnet bare åpent i sommermånadane, så eg fekk ikkje tatt turen opp for å beundre utsikta. Håpar det snart blir ein tur tilbake, har fleire kafear eg må innom! :)

1 kommentar:

  1. Oki, det er avgjort. Eg skal ein tur til Stavangerviddo i løpet av våren! tenk kor gøy da va å vera student der då, Laila!!!

    SvarSlett